Letiště Benešov

Letiště Benešov - LKBE

LKBE

Vážení příznivci letectví
(a ostatní též), vítám Vás na naší stránce, která by vám měla přiblížit nejen současnost a dávnou i blízkou historii, ale také nastínit světlé zítřky, které nás - jak doufám - očekávají.

Jaromír Fatka, ředitel letiště

Počasí doma - LKBE

(Aktuální počasí u nás)

ATIS na webu BEMOAIR

Odkazy na stránky firem
a organizací,
sídlících na našem letišti:

ZPĚT


Spojené vzduchoplavecké síly

u nás měly ve středu 8. října manévry, jejichž cílem bylo svézt nad Posázavím pár desítek manažerů automobilky s propletenými kruhy ve znaku.

(8. 10. 2014)

Balónové manévry Balónové manévry Balónové manévry Balónové manévry

Asi ani zápalka

by u nás neshořela ve čtvrtek 15. května. Jednak usedavě pršelo, jednak u nás byla převeliká sešlost hasičů z širokého okolí. Přijeli si vyzkoušet spolupráci při hašení bambi vakem, podvěšeným pod vrtulníkem.

Více informací a spoustu fotografií najdete na webu Benešovského deníku.

(19. 5. 2014)


Heavy Water War

V druhé polovině listopadu se areál letecké školy Bemoair proměnil v letiště na skotských výšinách, kde v roce 1942 vrcholil výcvik převážně norských odbojářů pro riskantní, ale velmi důležitou Operaci Telemark. Jejím cílem bylo zastavit nebo aspoň omezit výrobu těžké vody ve speciálním provozu u hydroelektrárny v norském Vemorku, kterou potřebovalo nacistické Německo pro vývoj vlastní atomové bomby. Pamětníci si možná vzpomenou, že tuto epizodu II. světové války popisoval již film Hrdinové z Telemarku, natočený v roce 1965. O jeho remaku uvažoval jeden z nejvlivnějších norských producentů John M. Jacobsen řadu let. Nakonec se mu ovšem podařilo najít látku na dokonce šestidílnou televizní sérii, nazvanou Heavy Water War.

Třídennímu natáčení předcházela důkladná proměna jednoho z hangárů, nainstalování nejrůznějších rekvizit a vybudování potřebného zázemí pro účinkující i štáb. Tomu vládnul norský režisér Per-Olav Soerensen, který v Česku již od října 2013 natáčí v norské, dánské, britské a švédské produkci drama, v němž se kromě norských představí i herci z Německa, Dánska a Velké Británie. Na letišti tak bylo možné potkat třeba britskou herečku Annu Friel, u nás známou především z hlavní role hraběnky Bathory ve stejnojmenné filmu Juraje Jakubiska. V rolích mechaniků a pilotů se ovšem na obrazovkách objeví také někteří pracovníci společnosti Bemoair. Deštivý skotský podzim pomáhali zajišťovat se svojí cisternou i dobrovolní hasiči z Bystřice.

Natáčení miniseriálu s rozpočtem 9 200 000 eur by mělo být dokončeno v březnu příštího roku. V Norsku se má začít vysílat koncem roku 2014 či na jaře roku následujícího.

(25. 11. 2013)

Natáčení Heavy Water War, listopad 2013 Natáčení Heavy Water War, listopad 2013 Natáčení Heavy Water War, listopad 2013 Natáčení Heavy Water War, listopad 2013 Natáčení Heavy Water War, listopad 2013 Natáčení Heavy Water War, listopad 2013 Natáčení Heavy Water War, listopad 2013 Natáčení Heavy Water War, listopad 2013

* * * * *

Změna: BENEŠOV RADIO od 24. 10. 2013

V souladu se změnami v legislativních požadavcích Evropské unie a v souladu s vyhláškami Ministerstva dopravy a spojů ČR, které na ně reagují, se provozovatel letiště rozhodl změnit formu poskytování informací tak, že dosud provozovaná služba AFIS bude nahrazena službou poskytující informace známému provozu (Radio).

V minulých letech došlo k tomu, že služba AFIS byla novou právní úpravou vyplývající přímo z předpisů Evropské unie zařazena mezi letové navigační služby se všemi požadavky na ně kladenými. Vzhledem k tomu, že převážná většina našich letišť by tyto požadavky nebyla schopna splnit a v konečném důsledku by změna vedla k likvidaci malého letectví v ČR, se příslušné orgány rozhodly zavést nový druh služby, který by přímo nepodléhal evropské legislativě, ale zároveň zachoval stávající úroveň kvality v podávání leteckých informací.

V měsíci září 2013 provedl ÚCL řízení, v němž se provozovatelé AD rozhodovali jakou službu budou poskytovat. Výhodou poskytování služby AFIS je možnost na AD provozovat letecká veřejná vystoupení a letecké soutěže - u nás jde o dvě akce ročně. Nevýhodou je značná finanční náročnost technického vybavení stanoviště AFIS (přibližně 500 tis. Kč) a další výdaje na jeho údržbu a provoz. Největší překážkou je ale to, že projektování, výrobu, instalaci a údržbu těchto zařízení může provádět pouze organizace s oprávněním od ÚCL. Vzhledem k tomu, že servisní organizace doposud tyto práce prováděly pouze na několika řízených letištích, jich je pouze několik a tomu odpovídají i jejich finanční požadavky. Po zralé úvaze jsme se proto rozhodli poskytovat pouze službu "Radio" s tím, že dodržíme úroveň kvality poskytované služby jako doposud, přestože požadavky na nově zavedenou službu jsou v některých ohledech tolerantnější.

Pro vás jako uživatele nově zavedené služby se nic nemění s výjimkou používání nového volacího znaku "BENEŠOV RADIO". Rozsah informací podávaných službou zůstává stejný.

Podrobnější informace o nové službě lze nalézt v Dodatku "S", což je příloha předpisu L11 - Letové provozní služby.

Na vaše zavolání "BENEŠOV RADIO" se těší

Jaromír Fatka



* * * * * * * * * *

Webmaster         Copyright: Letiště Benešov & Vl. Hadač 2000-2015        Úvodní strana