Hlavní Menu
  :: EAC
  :: Soutěže
  :: Technika
  :: Ostatní
  :: Odkazy
  :: Aktuality


Počet přístupů

VRTULE MEJZLÍK

Vrtule Mejzlík nám závidí celý svět!

Oficiální stránky EAC

Oficiální stránky EAC

Tlumiče a výfuky pro benzínové motory

VRTULE C-PROP

Vrtule C-PROP

Akroforum

Diskuzní forum
 19.09.2007 11:26 

Na Mojehobby prob?hla v posledních hodinách smrš? na téma Legislativní úprava provozu velkých model? letadel. N?které dotazy tam nebyly zodpov?zeny, naopak byla mali?ko poodhalena rouška tajemství, zakrývající dosud ?innost "legislativc?". Téma považuji za tak d?ležité, že navrhuji pokra?ovat v t?íbení názor? zde.

Pro za?átek n?co otázek:

1. Kdo zpracoval/zpracovává návrh úpravy zákona? P?edpokládám, že ing. Petr Hakl z Ministerstva obrany ?R, který akci vyprovokoval (za což mu pat?í m?j dík) a podle jím zve?ejn?ných informací na záležitosti spolupracuje s Václavem Janko. Pokud se na práci podílíte také, není d?vod, abyste z?stávali v anonymit?.

2. Pro? není vhodné v bodu 1) uvedenými zpracovaný návrh zve?ejnit?

3. Máte n?kdo informace o tom, zda se m?že do p?ipomínkového ?ízení zapojit oby?ejný da?ový poplatník?

4. Jedna z mála konkrétních informací, která ke mn? díky zmín?né diskusi dolétla, je o definování prostoru pro "volné" (?) létání. Když pominu nazna?enou vzdálenost 500 m od pilota k p?ípadnému divákovi: Nep?ipomíná vám omezení výšky letu na 100 m legendární legislativní nedod?lek "množství menší než malé"?

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 19.02.2009 15:20 

Dobrý den,
po dlouhé dob? krásného letového po?así jsem op?t otev?el tyto stránky.
D?íve jsem si pro?etl bitvu pan Janko a" zbytek sv?ta".Já jsem na výzvu pana Janko reagoval v "jeho" modelá?ském ?asopise.Nabídl jsem spolupráci v rámci Moravy,zažádal o ?lenství v klubu obr? a napsal p?ipomínky k podivnému návrhu na legislativu a to na základ? 30 let modela?iny a provozu modelá?ského letišt? spole?n? s aeroklubem.Do dnešího den jsem nedostal p?es urgence žádnou odpov?? a ani jsem se nestal ?lenem klubu obr?.Co dodat?NIc.P?ece si pan Janko nenechá kecat do toho kde , za jakých podmínek a hlavn? za kolik budeme létat.

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 06.08.2008 07:55 

Možná, že se hluboce mýlím, ale já to prost? vidím tak, že p?edpis BOMD 2/2008 je protiústavní. Omezit práva ob?an? (v tomto p?ípad? nap?. provozovatel? halového akrobata z EPP o hmotnosti 300g) lze pouze zákonem a na jeho základ? vyhláškami a dalšími na?ízeními. V našem nyní platném zákon? o letectví je limit 20 kg a tak žádný sebeaktivn?jší ú?ední?ek, a? by to myslel sebelépe, nem?že ustanovení zákona (tento limit) svévoln? m?nit. Odvolávat se na evropské p?edpisy (které se v tomto p?ípad? zatím tvo?í a neplatí) je obvyklá výmluva ú?ední?k?, když n?co zvo?ou, nebo vymyslí blbost. A prosím necht?jte po panu ministrovi, aby uhlídal kdejaký výplod jeho pod?ízených, on má p?eci d?ležit?jší politické úkoly.

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 28.03.2008 11:13 

Dobrý den,
zapojím se do Vaší diskuse, aniž bych ?etl všechny p?ísp?vky. Tím se p?edem omlouvám, budu-li psát n?co, co zde již zazn?lo.
P?edevším nejsem majitel ob?ího modelu. Jsem však dlouholetý modelá?. Krom? toho, ale také sportovní pilot. A jako pilot letadla jsem se bohužel setkal s ob?ím modelem 300 m nad zemí. V??te, že to není dobrý pocit. Model let?l p?ímo proti nám, zpo?átku jsem ho považoval za ultralehký letoun a normáln? - dle pravidel létání jsem se vyhýbal doprava - let?li jsme p?esn? ve stejné výšce. Bohužel modelá? m?l jinou pot?ebu a let?l ke mn? blíž a v pro m? velmi nebezpe?né vzdálenosti náhle za?al prudce stoupat.
Takové setkání s tak velkým modelem m?že být velmi fatální. Proto padá zcela logicky hranice 100 m, nebo? letadla nesmí létat níže jak 150 m, je zde tedy 50 m rozestup. Otázkou je, jak modelá? pozná, že je p?esn? 100 m vysoko. Nicmén?, v t?chto p?ípadech MUSÍ modelá? respektovat letadla a v žádném p?ípad? je nesmí nejen ohrozit, ale ani vyvolat v pilotovi pocit nejistoty.

autor: Martin
 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 14.11.2007 07:49 

Vážený pane Hada?i,

Pro? reagovat?
Ale p?eci: Odpov?d?l jsem na vaše otázky jasn?. Nevím, pro? jsem se do?kal p?inejmenším divných reakcí. Pokud máte ješt? n?jaké dotazy, ?i p?ipomínky prosím, spojte se se mnou, rád s vámi toto téma proberu, jako s kýmkoliv jiným. E-mail václav.janko@rcmodely.cz

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 11.11.2007 22:02 

Byla to doba, ale kone?n? došlo i m?: Bylo pošetilé snažit se o zve?ejn?ní informací o p?íprav? návrhu zm?ny leteckého zákona ohledn? velkých model? letadel. Každé jiné konání (i ned?lání) je smyslupln?jší, než se dále zabývat plky V. Janko, p?ípadn? jeho souputníka - p?inejmenším v této záležitosti.

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 06.11.2007 08:42 

Vážený pane Hada?i!

1. Jak jsem psal, celé situaci okolo legislativy model? se zabývám již rok a p?l a to jenom proto, že s t?mito modely létám a dále chci létat. Nic jiného svým jednáním nesleduji. Jak jsem napsal, informace o práci celé skupiny otisknu v modelá?ském ?asopise RC Modely, které vycházejí již 12 let. Vy ho nazýváte sešitkem, to je milé.
2. Jelikož vám ing. Hakl vy?erpávajícím zp?sobem na vaše otázky odpov?d?l na vámi zmi?ovaných forech, dále jsem se této debaty nezú?astnil.
3. Pokud byste se opravdu vážn? zajímal o d?ní v této záležitosti, jist? byste Vy, nebo n?kdo z vašeho okolí zaregistroval informace a doporu?ení, které jsem otiskl v ?asopise RC Modely. (Osobn? si myslím, že jste tyto dokumenty ?etl a zám?rn? jste nedodržel doporu?ení, které jsem otiskl.)
4. Co se týká mého létání v zahrani?í, byl jsem létat v N?mecku, kde pro tyto modely již legislativu mají. Co se týká mé ú?asti na Slovensku, kde jsem se zú?astnil leteckého dne v Holí?i a jedné soukromé akce, k tomu mohu jen ?íci, že v??ím, že po?adatel m?l k provozování t?chto model? ?ádné povolení. V každém p?ípad? jsem neporušil svým chování zákony ?eské republiky jako Vy.
5. Záv?rem bych cht?l ?íct, že jsem postupoval ve svém konání ?estn?, bez jakéhokoliv komer?ního nádechu (vlastn? nevím, co komer?ního na mém jednání hledat). Možná Vám vadí, že jsme se shodli my, co létáme s t?mito modely, že nechceme, aby nám do toho „kecal“ n?kdo, kdo s touto problematikou není obeznámen a ješt? by využil svého postavení ke zkomercializování, které jste nazna?il a o kterém jist? víte Vy nejlépe. My své modely stavíme pro radost ze stavby a z létání, o komerci se dá jen mluvit jen v tom p?ípad?, když p?ijdeme létat s t?mito modely na n?jakou z akcí. A jediná komerce pane Hada?i je v tom, že tyto modely p?itáhnou diváky a obchodníky, kte?í po?adatel?m p?inesou zisk a nám jenom výdaje.

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 06.11.2007 08:42 

Co se týká informací, nikdy jsem nikomu žádné neodep?el a jsem jen rád, když se n?kdo ozve a nedej bože p?iloží ruku k dílu. Tak vás žádám pane Hada?i neši?te blbou náladu, a pokud máte zájem, rád Vás budu informovat a v??te m?, že se nebráním žádné spolupráci.

Václav Janko

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 25.10.2007 14:57 

Pane Janko,
díky za informaci, že informace ohledn? aktivit skupiny, p?ipravující návrh zákonné úpravy provozu v?tších model?, vyjdou v listopadovém sešitku Vámi vydávaném titulu. T?eba to bude jist? nejen mnou o?ekávaný pr?lom v dosavadní neut?šené situaci, v níž pokra?uje i Váš p?ísp?vek zde. Ani v n?m jsem totiž nenašel konkrétní informaci o aktivitách – ?i ješt? lépe jejich výstupech - skupiny, které jste z?ejm? p?inejmenším ?lenem.
K Vašim stesk?m ohledn? mnou po?ádané akce: Na ing. Hakla, o n?mž jediném jsem ur?it? v?d?l, že se v záležitosti angažuje, jsem se v rámci p?ípravy Setkání obr? na Nesva?ilech v?as obrátil se žádostí o poskytnutí informací. Jediným výsledkem byla jeho pro mne nepochopitelná reakce na Pando?e (a po akci i na Moje hobby). Pokud by mi tenkrát napsal, že jste n?co publikoval ve svém sešitku, pokusil bych se p?íslušné vydání si opat?it (k ?emuž jinak nemám d?vod).
Vámi zmi?ovaný text - nebo aspo? jeho ?ást - se mi dostal do ruky až po výstav? Model Hobby. Ovšem krom? až pikantního popisu postupu, jak se stát k jednání se státními orgány pov??eným zástupcem nefungujícího spolku, jsem v n?m našel jen výzvy, které si dovolím ozna?it za pouhý alibismus. Zejména když je známo, že Vy osobn? jste se nerozpakoval aktivn? zú?astnit akce v zemi s rovn?ž legislativn? neupraveným provozem v?tších model?.
Nadále proto volám po co nejv?tší pr?hlednosti p?ípravy inkriminovaného návrhu. Jen tak je nad?je, že výsledek bude smysluplný, v?ci prospívající a v neposlední ?ad? vymahatelný. (Což podle mého není t?eba p?ípad mnou výše zmín?ného definování provozního prostoru.) Jen tak se zase mne nebudou modelá?i ptát, jak to bude s naším letiš?átkem, když podle Vašeho vyjád?ení nebude podle nové zákonné úpravy v?bec možné létat s modely na 'velkých' letištích. Jen tak nebudu mít pocit, že nejde o up?ímn? mín?nou snahu po vyjasn?ní situace, ale o aktivitu se zatím ukrývaným komer?ním zám?rem, což nazna?uje dosavadní pr?b?h.

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 17.10.2007 07:03 

modely létat spole?n? s vámi bezpe?n? a v pohod?.

Václav Janko

Bohužel se m? nepoda?ilo text skrátit. Stejn? ho asi nezve?ejníte že?

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 17.10.2007 07:03 


Vážený pane Hada?i,

Modelá?e jsem v lét? informoval v rozsáhlém ?lánku, kterému jsem v?noval myslím 4 strany v modelá?ském ?asopise RC modely.
Další informace budou zve?ejn?ny v RCM 11. 2007. A to proto, jelikož dnes 16.10.2007 zasedala již pon?kolikáté p?ípravná skupina , která pracovala na zn?ní zákona. Toto zn?ní bude p?edkládat ministerstvu dopravy k p?ipomínkám.
Co se týká dalšího pr?b?žného toku informací, informoval jsem o d?ní ústn?, p?i modelá?ských akcích a odpovídal jsem na dotazy e-mailem. Vy jste se na nic nezeptal, a nem?l jsem ani to št?stí vás potkat. Tudíž jsem vás nemohl informovat. ( osobn? si myslím, že by jste se mnou stejn? bavit necht?l).
V neposlední ?ad? na modelá?ské výstav? Model hobby sou?ástí stánku RC modely byla výstavka ob?ích model?. Sou?ástí stánku byl i stánek ?MMS ( ?eskomoravská modelá?ská asociace), to je organizace , která spolupracuje na nové legislativ? legalizující provoz RC model? p?ekra?ující stávající zákony. Modelá?i, kte?í m?li zájem, p?išli a informace dostali. V?tšinou probíhala na toto téma vášnivá diskuse.
Taky se m? mnoho modelá?? a mezi nimi majitelé ob?ích model? a klub? co letos po?ádaly ve?ejné akce ptalo, jakto, že pan Hada? ignoroval p?i po?ádání obr? doporu?ení o bezpe?nosti létání rc model? na ve?ejné akci?
Ml?el jsem a jen kr?il rameny. Nemohl jsem jim p?eci ?íci, že tyto doporu?ení ignoruje zám?rn?, nemohl jsem jim ?íci že svým jednáním poškozuje vznik nové legislativy, nemohl jsem ?íct nic. Zbývalo m? jen kr?ení ramen a modlit se že tato poslední akce v roce nenarušila jinak zodpov?dný p?ístup k v?ci v?tšiny po?adatel? akcí a hlavn? p?ístup v?tšiny pilot?.
Tímto chci všem po?adatel?m a pilot?m pod?kovat, že letošní sezóna prob?hla bez vážného karambolu a v??ím, že se v p?íštím roce setkáme na modelá?ských letištích již v pohod? chrán?ni zákonem a ?ádnou pojistnou smlouvou.
V?zte, že jsem jeden z vás a že ?as a úsilí, které tomuto problému v?nuji ob?tuji jenom proto, že chci se svými

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 26.09.2007 12:50 

Obávám se že kriterium 25kg povede k tomu , že v?tšina obr? bude vážit 24a kousek. Tím spíš , když to bude mít vazbu na finance. Jsem p?esv?d?en o tom že s i akrobatem kolem 5 kg se dá ud?lat taky p?kná škoda. Takže ud?lat pravidla a skloubit to s pojiš?ovnou bude p?kný vo?íšek. Držím Vám palce a p?eji hodn? úsp?chu, myslím to fakt vážn?. Jan Vy?ichl

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 20.09.2007 08:59 

Problém provozu velkých model? se v plné nahot? objevil v souvislosti s na?ízením EK 785/2005, teprve poté si mnoho lidí uv?domilo, že cokoliv letící po nebi a má v?tší hmotnost než 25 kg je bezpilotní létající prost?edek a musí být ze zákona pojišt?n. P?itom ?eská definice modelu toto zná již mnoho let. Momentáln? má tento problém celá aviatika v?etn? model? - výše ru?ení za škodu zp?sobenou t?eba 30kg modelem je cca 25 mil k?!
Osobn? si mysím, že zde je velký dluh SM?R, který vlastn? tohle ani moc nezajímá a d?lá, že se ho to netýká. P?itom t?eba n?mecký DMFV takové modely normáln? umí pojistit. Vyžaduje p?itom n?které podmínky, což je pochopitelné.
Nejsem zcela p?esv?d?en, že modely jsou jen vedlejší produkt této legislativní snahy. Naopak modely a modelá?i byli p?vodcem této iniciativy, která jim byla možná "ukradena" ve prosp?ch bezpilotních letun?. T?eba to paradoxn? poslouží i modelá??m, protože nev??ím, že by se tím jinak n?kdo jen tak zajímal......

Problém volného létání - ad 4) je problém vzdušného prostoru jako takového. Vzdušný prostor typu G je od zem? do výšky 300m - p?itom letoun by nem?l létat podle jiných regulí níž, než 150m vyjma startu a p?istání. Tam vidím asi snahu omezení výšky letu modelu(100m).
Ale jsou také prostory, kde není možné létat v?bec - ?ízené prostory, vojenské, omezené, zakázané, atd. Tam by v podstat? znamenalo mít vždy aktuáln? povolení od ?LP. T?eba tím omezením na 100m výšky by tohle šlo obejít. Protože jak n?kdo jinak pozná, že se jedná o model a ne t?eba o nízko letící letoun ( by? bezpilotní).
Jak napsal kolega Martin Prokš - existují všeobecn? platná pravidla pro létání ve vzdušném prostoru ?R, a? se to komu líbí nebo ne. Asi to bude mnohým p?ipadat na hlavu, ale to je asi tak vše, co se s tím dá d?lat.
Když si ?lov?k uv?domí, že rychlost letu letounu práv? v tom nejpoužívan?jším prostoru G je až 450 km/hod, jak by se asi posuzovala taková srážka s modelem z hlediska odpov?dnosti...

Ješt? bude veselo......

 Re: Legalizace obr? po p?l roce
 20.09.2007 08:23 

Byl jsem na za?átku této iniciativy, by? momentáln? stojím mimo. M?j zam?stnavatel se m? rozhodl z této aktivity stáhnout. Zajímám se o to dále už jen na úrovni zájmu a stojím mimo toto d?ní.

P?edmluva
0) Akce legislativa není jen o modelech, ty jsou jen vedlejší produkt. Jedná se v první ?ad? o bezpilotní letouny a jejich komer?ní i vojenské využití. Do d?sledku bráno, stále platí Chicagská úmluva z roku 1947, která v civilním sektoru v podstat? cokoli bezpilotního zakazuje. Dneska se však s rozvojem techniky tento segment trhu a jeho využití stává realitou a je to velkým problémem. Dost subjekt? na celém sv?t? se do tohoto segmentu snaží vstoupit ale v podstat? všichni naráží na problém, že neexistuje legislativa nikde na sv?t?. Sem tam to n?jaký stát ?eší vlastní místní úpravou, ale mezinárodní úzus momentáln? není - se všemi d?sledky které to má.

Odpov?di na otázky:

1) Na to asi lépe odpoví p?ímo zainteresovaní lidé, pan Ing. Petr Hakl je jen jeden z n?kolika lidí a asi nejaktivn?jší tahoun který p?izval modelá?e do jednání a aktivn? hledal partnera který má zájem o tom za modelá?e bojovat. Bez n?j by modelá?i dost možná p?išli zkrátka.

2) Protože flame war. Ne vše se dá vy?ešit mezi laickou ve?ejností. Je pot?eba p?ipravit konzistentní základ který se zve?ejní k p?ipomínkování a názory keré mají hlavu a patu pak má smysl se nad nima zabývat. Ale hádky na fórech - není boha který by m?l ?as sledovat a filtrovat vše. A zve?ejnit koncepy které se co 3 ned?le m?ní, to je jen o flame.

3) Ano, když bude mít konstruktivní p?ístup a ?as.

4) Tak to je práv? jen vytržený kus z kontextu jednoho díl?ího návrhu a nic není jisté. Uv?domte si, že je zde n?jaký vzdušný prostor kde se pohybují i letadla. On takový ze p?edu mizern? viditelný model v?tron? v 800m nad zemí kde se s ním m?že potkat t?eba vrtulník záchranky v cca 200km/h v ?el?áku není sranda. Je to modelová situace, ale je tu ?LP a VŠEOBECN? platná pravidla vzdušného prostoru.

[Reagovat] [Výpis témat]
 
  Copyright © 2002 - 2007 RC-XXL.cz

edit [1582]