Hlavní Menu
  :: EAC
  :: Soutěže
  :: Technika
  :: Ostatní
  :: Odkazy
  :: Aktuality


Počet přístupů

VRTULE MEJZLÍK

Vrtule Mejzlík nám závidí celý svět!

Oficiální stránky EAC

Oficiální stránky EAC

Tlumiče a výfuky pro benzínové motory

VRTULE C-PROP

Vrtule C-PROP

Akroforum

Technika - zobrazení článku
 Elektronický vypína? zRxSW01
Technika   17.07.2003 

Na základě slibu ve zdejším diskuzním fóru jsem sesmolil následující popis elektronického vypínače, který již přes rok používám ve dvou exemplářích. Zatím fungují bez sebemenších problémů, v rozmezí teplot 4~30°C, s celkovou dobou provozu 65 letových hodin.

Pozn.: Doplnil jsem obrázky z realizace.


Když jsem loni stavěl svoje první "pořádné" letadlo - je to spíš takové RC-XXL nedochůdče (Rebel, motor MVVS 26 IFS, hmotnost 5,5kg) s rozpětím 1900mm (ale třeba ještě povyroste), řešil jsem, kromě jiných problémů, také vhodný vypínač ke zdroji přijímače a zapalování.

Žádný z dostupných posuvných mechanických vypínačů (v GESu aj.) se mi, na předpokládané "obrovské" odběrové špičky všech 6ti serv, požadovanou životnost a spolehlivost, nezdál dost dobrý. Tak jsem si navrhl následující zapojení s tím, že v případě budoucího přechodu na větší letadlo, kdy už opravdu půjde do tuhého, budu mít vypínač odzkoušený v praxi.

Základní kritérium návrhu byla spolehlivost. To znamená minimální počet součástek a eliminace vlivu nespolehlivosti kontaktů mechanického vypínače.

Volba aktivní spínací součástky padla na výkonový MOSFET IRL 3803. Podle jeho katalogových údajů by měl být odpor v sepnutém stavu max. 20mΩ při proudu 10A a budícím napětí 3V. Při vyšším budícím napětí pak tento odpor klesá na méně jak 10mΩ. Také by bylo možné použít typ IRL 2203, který má poněkud nižší mezní hodnoty proudu. V sepnutém stavu je tranzistor udržován napětím, přivedeným na hradlo dvěma odpory R1 a R2 (pro jistotu, co kdyby se jeden přerušil?). V tomto sepnutém stavu je ovládací mechanický vypínač SW-1 rozpojen (přece jen je jeho samovolné sepnutí mnohem méně pravděpodobné než rozpojení). Poslední součástka - transil D1 je zde zařazen z vysloveně paranoidních důvodů, aby chránil tranzistor proti poškození statickým výbojem zejména před připojením vypínače k přijímači a zdroji. Asi je možné jej klidně vynechat. (Pozn. Transil jsou v podstatě dvě antisériově zapojené zenerovy diody - v tomto případě na napětí 10V).


Schéma vypína?e zRxSW01


Do přepínače jsem ještě zaintegroval nabíjecí konektor. Používám souosý o průměru 5,5/2,5mm. Tento konektor, spolu se stejně vysokým vypínačem SW-1, slouží též k mechanickému upevnění desky plošných spojů - obvykle do boku letadla. Krátký tenčí spoj k nabíjecímu konektoru by měl fungovat jako pojistka, při případném zkratování baterie nabíjecím kabelem, nebo při přepólování nabíječe (zatím v praxi nevyzkoušeno). U mechanického přepínače SW-1 lze drátovou spojkou přehodit logiku směru zapnuto-vypnuto podle zvyku a způsobu zastavění do modelu. Konektor J1 pro připojení baterie je zapojený symetricky, s + pólem uprostřed. Výstup pro přijímač je připájeným kablíkem se servokonektorem. Aby se pájený spoj neuklepal, je kablík fixován v délce asi 2cm smršťovací bužírkou a připevněn tavným lepidlem k desce plošných spojů.


Plošný spoj vypína?e zRxSW01 (pohled ze strany sou?ástek)


Na závěr pár fotografií, jak může vypínač vypadat v rozložené a sestaveném stavu. U této verze je jednak zdvojen přívod k přijímači (zbyly mi v něm dvě volné pozice pro serva) a jednak vynechán konektor baterie, která je také připájena.

Autor: Petr Kotek sen.

Sou?ástky zRxSW01
Sestavený zRxSW01
 
  Copyright © 2002 - 2007 RC-XXL.cz

edit [1547]