Hlavní Menu
  :: EAC
  :: Soutěže
  :: Technika
  :: Ostatní
  :: Odkazy
  :: Aktuality


Počet přístupů

VRTULE MEJZLÍK

Vrtule Mejzlík nám závidí celý svět!

Oficiální stránky EAC

Oficiální stránky EAC

Tlumiče a výfuky pro benzínové motory

VRTULE C-PROP

Vrtule C-PROP

Akroforum

Reportáže - zobrazení článku
 Sout?ž velkých akrobat? na Valašsku
Reportáže   27.08.2002 

Jano Hlebaško p?ebírá pohár za vít?zství ve Free Style
Seriál Evropského poháru (EAC) velkých akrobatů pokračoval ve dnech 24. a 25. srpna soutěží na modelářském letišti firmy ZDZ ve Valašském Meziříčí. Sjelo se celkem 19 pilotů z Česka, Slovenska, Švýcarska a Německa, 14 pilotů soutěžilo v tzv. národní kategorii a 5 pilotů v kategorii mezinárodní. Tyto 2 kategorie se v podstatě liší pouze obtížností sestav a z našich pilotů létal v obtížnější kategorii zatím pouze Ing. Michal Mikulec. Počasí v obou soutěžních dnech snad ani nemohlo být lepší a bez problémů se odlétala 2 kola povinných sestav, 2 kola tajných sestav a na závěr v neděli 1 kolo volné sestavy, tzv. „free style“. Výkony hodnotila mezinárodní skupina bodovačů ( 2 ze Slovenska, 4 z Česka a 1 z Německa) a celou soutěž řídil Jirka Navrátil z Krnova.


Po stránce pořadatelské byla soutěž ze strany ZDZ připravena perfektně a firma předvedla, že dovede nejen vyrábět velmi dobré a dnes již celosvětově známé motory, ale také dobře zorganizovat pěknou mezinárodní soutěž, na kterou se přijelo podívat mnoho diváků z blízkého i dalekého okolí. Bylo se skutečně na co dívat a mám za to, že nikdo své návštěvy nelitoval.

Po sportovní stránce je zcela zřejmé, že naši piloti se dostávají nepochybně na evropskou špičkovou úroveň a je to docela potěšitelné, protože jsme s touto kategorií u nás začínali teprve před několika roky. Při neúčasti Němce Klause Detmera ( který již na místě soutěže v pátek onemocněl, musel na na lékařskou pohotovost a po nasazení antibiotik v sobotu ráno odcestoval domů) a odřeknutí Švýcara Hugo Payera se o první místo v „internacionálu“ rozpoutala bitva mezi Michalem Mikulcem, Němcem Kochem a Slovákem Jankem Hlebaškem. Nakonec podle mého názoru zaslouženě vyhrál Michal, protože létal velmi přesně a hlavně ani v povinné ani v tajných sestavách neudělal žádnou hrubou chybu. V jednodušší kategorii vyhrál zcela suverénně domácí Jindra Dořičák (který vlastně doslova létal doma – pracuje totiž v ZDZ), na druhém místě skončil spolehlivě létající Milan Břečka a poslední dobře zalétanou tajnou sestavou se na třetí místo propracoval Radek Černý. Bohužel se mu jeho přání dostat se „na bednu“ opět nesplnilo, protože pořadatel tentokrát žádné stupně vítězů nepřipravil…! Volnou sestavu díky rozmanitosti, souladu s hudbou a efektnímu kouření z výfuku vyhrál Janko Hlebačko před Rakušanem Pleichlem (který bohužel kromě nízkého a efektního visení těsně nad zemí nic moc zajímavého nepředvedl) a Jindrou Dořičákem, který zaletěl opět dobře a jeho kouření bylo opravdu pozoruhodné a mohutné. Ještě štěstí, že tam nebyli žádní ekologové, ale ti byli naštěstí asi všichni v Neratovicích, kde se snažili a snaží z běžných provozních technologických poruch ve Spolaně udělat ekologickou katastrofu na úrovni Černobylu.

Velké akrobatické modely začínají být mnohem populárnější než modely kategorie F3A a je to možná i z toho důvodu, že létají na obyčejný benzin a nejsou proto tak provozně náročné jako současné modely F3A, které se bez bohatě nitrovaného paliva neobejdou. Není také pochyb o tom, že tyto velké modely svým vzhledem i charakterem letu mnohem více připomínají „dospělá“ akrobatická letadla a to je také jeden z důvodů jejich obliby u modelářů i diváků.

Jak jsem již napsal výše, kdo přijel nelitoval a byla to po sportovní i společenské stránce opravdu vydařená akce. Je třeba jen doufat, že se tato soutěž stane ve Valašském Meziříčí tradicí, na kterou se budou piloti i obdivovatelé velkých akrobatů každoročně těšit. Pořadatelé dokázali, že se na Valašsku nejen pálí dobrá slivovice a že jsou zde žijí dobří lidé, ale že jsou zde i organizátoři a fandové, kteří umí zorganizovat špičkovou mezinárodní soutěž.

Autor: Ing. Ji?í Havel

 
  Copyright © 2002 - 2007 RC-XXL.cz

edit [1582]