Hlavní Menu
  :: EAC
  :: Soutěže
  :: Technika
  :: Ostatní
  :: Odkazy
  :: Aktuality


Počet přístupů

VRTULE MEJZLÍK

Vrtule Mejzlík nám závidí celý svět!

Oficiální stránky EAC

Oficiální stránky EAC

Tlumiče a výfuky pro benzínové motory

VRTULE C-PROP

Vrtule C-PROP

Akroforum

Soutěže - zobrazení článku
 Seriál sout?ží F3M v ?R v roce 2010
Soutěže   28.01.2010 

Kategorie F3M konečně pod hlavičkou FAI a tudíž nic nebrání pořádání MR a nominace na ME a MS.




Obří akrobaté kategorie F3M v roce 2010


Jako trenér kategorie F3M bych vás, všechny piloty a příznivce velké akrobacie rád seznámil s novinkami a co všechno jsme pro vás připravili pro tento rok.


Zatím jsme byli všichni zvyklí na to, že nespadáme do žádného oficiálního chlívku FAI a že je naše kategorie brána jako létání různých evropských pohárů a ojedinělých světových soutěží různých úrovní. Potěšitelné ale bylo a je, že počty pilotů vzrůstají, soutěže se těší velkému zájmu a oblibě a je zde možné sledovat i určitý technický vývoj jak v modelech, tak i v jejich vybavení.


Asi nejznámější seriál soutěží v Evropě je EAC – European Aerobatic Cup pořádaný Německým modelářským svazem. V minulých létech nebylo výjimkou spatřit na každé soutěži 25-30 pilotů a z toho třeba i 10 pilotů z ČR a Slovenska. Rok 2009 se bohužel podepsal vlivem hospodářské krize do počtu startujících pilotů v celé Evropě a tak z našich pilotů se celého seriálu zúčastnil pouze mladý Matěj Šteigl a na 2 soutěžích jej doprovázel i další mladík – Martin Pasáček. Bohužel do celkového výsledku se započítávají min. 3 soutěže a tak Martin Pasáček nemohl být klasifikován. Byla ještě šance doplnit český tým o olomouckého pilota Jana Hofmana, ale ten se potýkal s tolika technickými problémy, že to nakonec vzdal a soustředil se na zářijový podnik EXFC ve Znojmě. Podobný osud potkal i MUDr. Tomáše Lošťáka. Samozřejmý byl i úbytek pilotů z Evropy. Počet startujících kolísal mezi 15-20. Ale i tak se bylo na co koukat a co je hlavní, úroveň pilotáže šla neuvěřitelně nahoru. O pořadí rozhodují jen bodíky a tak ten, kdo udělá v sestavě viditelnou chybu, rázem padá o několik míst dozadu. Úspěchem tedy dozajista je, že Matěj Šteigl nakonec dosáhnul na celkové 3. místo a byl vyhodnocen jako nejlepší nováček celé sezóny (loni odlétal jen polovinu soutěží a to si ještě půjčoval eroplán od táty, jelikož svůj rozbil při tréninku). Letos již létal se svým YAK 54 od tradičního dodavatele – firmy MODEL POWER z Klatov. Nic nenechal náhodě a vybavil jej i tím nejvýkonnějším motorem současnosti 3W170CS. Zbylí naši piloti používají letouny YAK 55 od KRILL Model Aircraft a motory DA150 nebo 3W157.


Ale teď už k novinkám letošního roku. Od 1.1.2009 je F3M konečně oficiální kategorií FAI a tak nic nebrání tomu, uspořádat seriál českých soutěží, MR a sestavit v historii první národní tým pro nadcházející ME a MS. O tyto podniky žádají ČR a Francie. Uvidíme, kdo nakonec mistrovství dostane přidělené. Nominaci reprezentačního družstva provede na základě doporučení trenéra F3M Zdeňka Šteigla a výsledků MR a dalších dvou lepších výsledků z ostatních soutěží šétrenér akrobatů Petr Henčl a předloží návrh ke schválení na předsednictvo KLeMČR.


Přesná pravidla kategorie F3M včetně platné sestavy můžete najít na stránkách FAI http://www.fai.org/aeromodelling/system/files/SC4_Vol_F3_Aerobatics_10.pdf, str. 46-55. Z těch nejpodstatnějších omezení vyjímám tato:

  • Polomaketa skutečného akrobatického letounu s odchylkou od vzoru 10%
  • Min. rozpětí 2.1m, resp. 1.8 u dvouplošníků
  • Max. vzletová hmotnost 20kg bez provozních náplní
  • Pohon jak spalovacím, tak elektromotorem

Pro soutěže podle mezinárodních pravidel F3M jsou dána přesná pravidla pro měření shodnosti modelu se vzorem, ale až dosud se nikde a nikdy měření neprováděla, nicméně zejména u mezinárodních soutěží by měl pilot s touto eventualitou počítat a měl by mít připraveny potřebné podklady resp. výkresy. Rovněž si dejte pozor na hmotnost. Už jsem zažil, jak byl soutěžící z Francie diskvalifikován pro překročení hmotnosti! Upozorňuji rovněž na individuální pojištění každého pilota.


Rovněž pro měření hlučnosti motorů je v mezinárodních pravidlech jasný popis měřící metody, ale zatím se na některých soutěžích prováděla jen orientační měření. Pro případné mezinárodní soutěže by měl pilot s tímto měřením počítat a vybavit motor tlumičem, který podmínky hlučnosti splňuje.


Bude se létat základní platná FAI F3M sestava, kterou jsme si zvykli označovat podle EAC jako „International“ . Tato sestava platí pro rok 2010 a nejméně ještě pro rok 2011 pokud nebude připravena a schválena plénem CIAM FAI v březnu 2010 sestava nová, která by platila od 1.1.2011.


Tajnou sestavu pro soutěž zajišťuje trenér F3M nebo Ing. Jiří Havel, zašle ji pořadateli předem doporučenou poštou a obálku otevře pořadatel až při zahájení soutěže.


Je pamatováno i na nováčky této kategorie a pro ty bude připravena jednoduchá sestava bez povinnosti létat tajné sestavy. Volné sestavy jsou volitelné a neovlivní celkový výsledek této nováčkovské kategorie ve světě nazývané SPORTSMAN. Pro větší diváckou a sponzorskou atraktivitu se volné sestavy budou létat společně, tj. společně s F3M. Výsledky SPORTSMAN se nezapočítávají do MR a rovněž se nebude tvořit reprezentační družstvo.


Popis sestavy SPORTSMAN:

  1. Vzletový postup
  2. Kubánská osma s ½ výkruty
  3. Souvrat
  4. Výkrut
  5. Tažená smyčka se ¼ výkruty
  6. 2 přemety
  7. Překrut
  8. Klesavý výkrut 45°
  9. ½ čtverce s ½ výkrutem nahoru
  10. 3 otočky vývrtky
  11. Cylindr se ¼ výkruty
  12. 4 bodový výkrut
  13. Přistávací postup

Pro začátečnické soutěže může pořadatel v propozicích přímo uvést ústupky od pravidel (např. povolit rozpětí modelu jen 2 m), nicméně model musí vypadat jako normální skutečný akrobat a nesmí se povolit přístup klasickým modelům F3A. Rovněž sestava je v maximální možné míře zjednodušená a cílem je především přitáhnout nové piloty a neodradit je složitostí prvků. Jedinou podmínkou ale bude, že v kategorii SPORTSMAN nesmí startovat pilot, který má již zkušenosti např. se seriálem soutěží EAC nebo podobných.


V době, kdy čtete tento článek je jistých 5 soutěží rovnoměrně rozmístěných v ČR. Všechny soutěže jsou v kalendáři KLeMČR. Tento kalendář je průběžně k disposici na web stránkách KLeMČR a doporučuji všem jej sledovat na adrese www.svazmodelaru.cz/odbornosti/klem/a včas se přihlásit! Pravidlem je, že poslední přihlášený dostává automaticky startovní číslo1. Uzávěrku přihlášek zveřejní pořadatel. Obvyklé je 14dnů před termínem soutěže. Předpokládá se, že MR a jedna další soutěž budou dvoudenní, ostatní soutěže budou jednodenní.


Budou zajištěni kvalifikovaní bodovači a to i ze zahraničí. Předpokládáme, že nalákáme i zahraniční piloty. Vždyť soutěže v Tachově a v Ivančicích jsou pro německé a rakouské piloty velice blízké. Možná že přijedou i polští piloti. Je to stejné jako v případě našich pilotů. I ti jezdí a budou i nadále jezdit na zahraniční soutěže a velice neradi vidí jen místní bodovače. Minimální počet bodovačů jsou 3 a při 3 nebo 4 bodovačích se nejvyšší a nejnižší známky za každý obrat neškrtají. Při 5 a více bodovačích se nejvyšší a nejnižší známka za každý obrat škrtá.


Co se týče přípravy letišť, měla by vypadat takto: velké modely kategorie F3M bezpečně startují a přistávají na posekaném travnatém povrchu a pevná betonová nebo asfaltová plocha není podmínkou pro pořádání soutěže. Na letišti musí být označeno místo pro pilota na vyznačené ose letového prostoru, který je z obou stran dále vyznačen čárami pod úhlem 700 k ose. Doporučuje se, aby ve vzdálenosti cca 150 m od pilota byl na ose letového prostoru zřetelně viditelný praporek. Stejně tak na koncích čar vymezujících boční hranice letového prostoru by měly být zřetelně viditelné praporky.


Bodovači by měli sedět cca 10 m za místem pro pilota s rozestupem cca 5m a pořadatel je povinen pro bodovače zajistit sedačky a slunečníky. U mezinárodní kategorie F3M musí pořadatel pro každého bodovače zajistit zapisovatele.


Prakticky všichni rozumní piloti dnes používají řídící soupravy v pásmu 2,4 GHz, kde odpadá vzájemné rušení a není proto třeba při soutěži sbírat vysílače a umísťovat je do úschovny. Pokud by se na soutěži objevily soupravy na klasických starých kmitočtech, musí se soutěžící navzájem domluvit.


Pro urychlení soutěže se doporučuje, aby pořadatel zřídil tzv. přípravný box, ve kterém je pilot s modelem připraven již v průběhu předchozího soutěžního letu a začne nahazovat motor již v okamžiku, kdy předchozí pilot skončil sestavu a jde na přistání.


Je dobré, když pořadatel zajistí pro první 3 piloty v každé vyhlášené kategorii jednoduché poháry nebo plakety a diplomy pro první 3 a nebo pro všechny účastníky. Jakékoliv jiné věcné ceny nejsou nutné, pro ně piloti na soutěže nejezdí! Poháry pro závěrečné MR budou zajištěny.


Každý pořadatel by měl po skončení soutěže buď ještě na závěr soutěže a nebo nejpozději do týdne zpracovat výsledkovou listinu a poslat ji trenérovi.


Organizačně celý seriál zaštiťují Ivoš Kryl z KRILL Model Aircraft, trenér F3M Zdeněk Šteigl, trenér motorových modelů Petr Henčl a Jiří Havel. Firma KRILL je rovněž sponzorem celého seriálu. Organizační tým se bude snažit získat další sponzorskou podporu.


Mezinárodní soutěže 2010 se objeví v závěru roku jednak na oficiálních stránkách CIAM FAI a stejně jako každoročně i na oficiální stránce DMFV, kde bude dále pokračovat seriál EAC.


Tabulka soutěží vypadá takto:

29. - 30. 5. 2010 F3M Tachov
12. 6. 2010 F3M v Czech Heaven
3. 7. 2010 F3M Miskovice
14. 8. 2010 F3M Juřinka u ZDZ, LMK Zubří
25. - 26. 9. 2010 MČR F3M v Czech Heaven


S případnými technickými a organizačními dotazy se prosím obracejte buď na trenéra F3M Zdeňka Šteigla, tel.: 602 619 455, e-mail: eacsteigl@centrum.cz nebo jeho předchůdce Ing. Jiřího Havla, tel.: 737 902 990, e-mail: jiri.havel@tiscali.cz. Rovněž všechny podrobnosti, včetně sestav a jejich popisů by jste měli najít na stránkách obřích akrobatů www.rc-xxl.cz.


Přeji vám všem úspěšnou sezónu 2010 a pevně věřím, že se na soutěžích setkáme v hojném počtu jak zkušených pilotů, tak i nováčků.


Sestava F3M a kalendář EAC 2010 ke stažení zde:



Autor: Zden?k Šteigl

 
  Copyright © 2002 - 2007 RC-XXL.cz

edit [1582]