|
|
|
Problematika pojištění odpovědnosti za škody zajímá letecké modeláře tím více, čím větší a rychlejší modely provozují. Mnoho z nás vyjíždí na soutěže do zahraničí a tam to bez pojištění nejde už vůbec.
autor: Michal Mikulec
|
|
|
|
| Nejlepším pilotem tohoto ro?níku EAC je Hugo Peyer ze Švýcarska | Ve dnech 20. – 21. července se konal čtvrtý závod Evropského poháru obřích akrobatů v německém Brettheimu. Českou republiku zde reprezentovali Tomáš Snoza, Jindřich Dořičák, Michal Mikulec a Radek Černý. Trenérem a zároveň mezinárodním bodovačem byl v jedné osobě Jiří Havel. V kategorii National se objevilo několik nových tváří z Německa a Švýcarska. Někteří minulí vítězové z této kategorie (Christian Rückert, Jens Leubecher), kteří by podle pravidel měli přestoupit do kategorie International, se však nezúčastnili. Evropská špička (Klaus Dettmer, Hugo a Noldi Peyerové a Beat Koenig) však byla kompletní. Škoda, že letos nelétá vynikající rakouský pilot Erwin Baumgartner, který po několika haváriích a nedostatku času na trénink, létá pouze show.
autor: Radek ?erný
|
|
|
|
O víkendu 6. a 7. července se nebe opět zaplnilo velkými modely. Stalo se tak na druhém ročníku Poháru Železných hor, který pořádal Modelářský klub Heřmanův Městec.
autor: Radek ?erný
|
|
|
|
| Skupinové foto s našimi drobe?ky | V prvním červencovém týdnu proběhlo v Bohuňovicích soustředění pilotů obřích akrobatických modelů.
autor: Michal Mikulec
|
|
|
|
Při posledním závodě EAC v roce 2001 v Rodingu jsme pořídili několik zajímavých fotografií z útrob letounů.
autor: Radek ?erný
|
|
|
|
Každý, kdo poprvé zakoupí benzínový spalovací motor do modelu stojí před problémem, jak tento motor seřídit. Správný volnoběh, přechody otáček, maximální výkon a také spolehlivý chod jsou základní atributy potřebné pro provoz velkého modelu. Až na drobné vyjímky je většina benzinových motorů vybavena karburátorem Walbro nebo BING. Existují i jiné obchodní názvy, ale všechny typy mají společné znaky. Jsou to: dopravní čerpadlo paliva, podtlakový regulátor bohatosti směsi a klapka, kterou se regulují otáčky. Tento článek si neklade za cíl teoreticky vyložit funkci jednotlivých komponent, ale prakticky vyložit seřízení a upozornit na možné záludnosti karburátoru.
autor: Radek ?erný
|
|
|
|
Kalendář akcí obřích akrobatů v roce 2003 |
# |
Datum |
Akce |
Místo konání |
Typ akce |
Status |
1 |
03. - 04.05. |
Setkání pilotů modelů RCM3X |
Modelářské letiště Plzeň |
národní |
bylo |
2 |
30.06 - 04.07. |
Soustředění obřích akrobatů |
Letiště Bohuňovice |
národní |
bylo |
3 |
05. - 06.07. |
Pohár železných hor RCM3X |
Letiště Podhořany |
národní |
bylo |
4 |
25. - 27.07. |
I EAC Německo |
Schwarndorf |
EAC |
bylo |
5 |
08. - 10.08. |
II EAC Česká republika |
Krnov |
EAC |
bylo |
6 |
15. - 17.08. |
III EAC Rakousko |
Gnas |
EAC |
bylo |
7 |
19. - 21.09. |
IV EAC Itálie |
Miláno |
EAC |
bude |
8 |
26. - 28.09. |
EAC - Závěrečná soutěž a vyhodnocení - Německo |
Lahr |
EAC |
bude |
autor: Michal Mikulec
|
|
|
|
Před nedávnem jsme slíbili, že vyzkoušíme nová obří digitální serva Hitec HS 5735 a posoudíme možnost jejich použití pro ovládání směrového kormidla u obřích modelů. Rozhodl jsem se porovnat jejich vlastnosti se servy Futaba S 5301, se kterými jsem létal jeden rok. Porovnání se známými servy dávám přednost před absolutním měřením parametrů výrobce, protože žádný z nich neudává metodiku a podmínky měření, takže může často dojít k omylům. Serva HS 5735 působí velmi robustním dojmem a hliníková ovládací páka rozhodně potěší. Větší robustnosti odpovídá i o 30g větší hmotnost oproti S 5301. Při porovnávání mne zajímaly tři hlavní parametry: Přesnost nastavení určité (neutrální) polohy při různých směrech a rychlostech pohybu, síla na páce 1 cm a plynulost pohybu při různých rychlostech. A jak dopadlo moje porovnání?
autor: Michal Mikulec
|
|
|
|
Soutěžní a stavební pravidla, katalog obratů pro tajné sestavy a přihlašovací formuláře pro všechny soutěže seriálu EAC si můžete stáhnou zde. Propozice v PDF formátu
autor: Michal Mikulec
|
|
13 |
|
|
|
edit [1582] |