Nesvačilský
hangár

Nesvačilský
hangár

Olaf Beta

Už jako kluk jsem chtěl mít éro s kalhotkami:-) Letos jsem si to přání konečně splnil.

Legendární letadla ing. Beneše mi byla jen inspirací - v žádném případě jsem se nesnažil ani o polomaketovost. Spíš mi šlo o snadnou stavbu a slušný přístup k agregátům.

Vše jsem vyřezal lupenkovou pilkou především z topolové překližky tl. 3 mm, motorové přepážka a domeček jsou z letecké překližky tl. 3 mm. Kalhotky jsou stočeny z navlhčené překližky tl. 0.8 mm kolem přepážek z "topolovky".

Dlouho jsem vymýšlel nohy hlavního podvozku - potřeboval jsem se pokud možno obejít bez pájení natvrdo (kvůli pevnosti pájených dílů). Nakonec jsou nohy z hliníkové trubky o průměru zasunuté do překližkových krabiček mezi hlavním a pomocným nosníkem centroplánu. Postranice jsem vyříznul z duralu tl. 3 mm. "Háčka" jsou z ocelových trubek 6/4 mm. Za velké štěstí považuji, že jsem v příslušném oddělené své dílny našel čtyři shodné pružiny, které se nakonec ukázaly jako ty pravé.

Bohužel jsem musel hotový model zatížit vpředu zhruba čtvrt kilem olova. I  díky tomu zřejmě zpočátku nabyl přesvědčení, že musím přistávat poměrně vysokou rychlostí. Jak jsme se sžívali, snižovala se i přistávací rychlost, i  když nikterak dramaticky - odpružený podvozek trestá každé propadnutí těsně nad zemí odskočením. Nakonec ale asi pravou příčinou bude profil křídla: poprvé jsem použil MM 012 (místo E169).

Když na podzim nestačila tráva na letišťátku ani do odpoledne oschnout, začalo se v kalhotkách hromadit spousta špíny. Chvíli jsem ji vyfoukával, nakonec ale šly kalhoty dolů. Překvapilo mne, jaký vliv to mělo na letové vlastnosti modelu, který se najednou jevil hodně lehký na předek. V ladění zatím stále pokračuji.

Základní údaje:

Rozpětí: 2346 mm

Délka: 1840 mm

Váha: 8090 g

Motor: ZDZ 40 RV s mufflerem JMB

Vrtule: JasProp 21x10

Olaf_Beta_a
Olaf_Beta_b
Olaf_Beta_c
Olaf_Beta_d
Olaf_Beta_e
Olaf_Beta_f
Olaf_Beta_g
Olaf_Beta_h
Olaf_Beta_i

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.