Nesvačilský
hangár

Nesvačilský
hangár

Olaf 7

Nejnovější pokračování mého nekonečného žlutomodrého seriálu je zcela odlišné od předchůdců - i když nazsvěcený asi moc odchylek nenajde.

Poprvé jsem si díly na celý model nechal vyfrézovat z letecké a topolové překližky tl. 3 mm na CNC frézce podle vlastní dokumentace. Neboť zatím nejsem mocen návrhu ve 3D v počítači, došlo pochopitelně během převodu mojí 3D představy do 2D výkresů k řadě lapsů, takže jsem si i tentokrát zalupenkořezal.

Podle poznatků z ročního provozu Olafa 6 jsem zachoval profil křídla, ale trošku jsem zmírnil jeho šípovitost, a hlavně jsem pozměnil uspořádání pomocného nosníku, čímž se konstrukce křídla příjemné zpevnila. Navinul jsem i  o něco tlustější laminátová pouzdra spojovací trubky, takže po zalepení do modelu nedošlo k jejich znatelným deformacím.

Stabilizátor a kýlovka mají kostru z balsových lišt 8x8 mm polepenou balsou tl. 2 mm, kormidla jsou slepena z balsy na středovém rámečku z překližky tl. 0.8 mm, hlavně kvůli usnadnění vybroušení co nejsouměrnějšího profilu.

Nejvíce změn je na trupu. Je delší, bez "domečku" pro upevnění motoru a s rozměrnou odnímatelnou hřbetní části, čímž jsem získal pohodlný přístup k  veškerému vybavení - motorem počínaje a přijímačem RC soupravy konče. Opustil jsem ideu zcela rozebíratelného modelu - ocasní plochy jsou s trupem slepeny.

Hned první let mne nadchnul, i když nebyl moc dlouhý, protože se mi nepodařilo správně sladit nastavení pohonné jednotky. Byla to totiž první instalace motoru po výměně pístu a několika součástí karburátoru, navíc ještě s novým čtyřkomorovým tlumičem JMB. Po pádu po ocase se tedy motor někdy ve čtvrté minutě zastavil, vše ale dobře dopadlo.

Po naladění tvrdosti odpružení podvozku a seřízení motoru (ZDZ 40) se teď věnuji hledání co nejpříjemnějších a přitom dostatečných velikostí výchalek kormidel a jejich kombinací v jednotlivých letových režimech, což je práce poměrně příjemná.

Dobrý pocit mám z toho, že model zatím nevyluzuje více hluku, než je nezbytně nutné - tlumič je opravdu velmi účinný, takže chvílemi jsem odkázán na vizuální kontrolu vrtule, abych si byl jist, že motor stále ještě běží. Což se mi líbí.

Základní údaje:

Rozpětí: 2160 mm

Délka: 1905 mm

Váha: 6,45 kg

Olaf7_a
Olaf7_b
Olaf7_c
Olaf7_d
Olaf7_e
Olaf7_f

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.