Nesvačilský
hangár

Nesvačilský
hangár

Bejbinka

je model, inspirovaným slavným československým turistickým letadlem. Na rozdíl od něj má můj model štěrbinové brzdicí/vztlakové klapky, jinak řešené odpružení hlavního podvozku, jeho kola jsou opatřena brzdami bohužel již zvěčnělého Ivana Najmana. Netroufnul jsem si ani na autostabilní profil - křídlo jsem opatřil klasickým profilem Clark Y, na vnějších koncích ztenčeným na 12 % a překrouceným o 3 stupně do negativu.

Křídlo má jádro z pěnového polystyrénu, polepeného balsou tl. 2 mm. Část přední střední partie je jako u opravdové E.114 vyklápěcí. I zde jsem si dovolil zjednodušení - překryt pilotního prostoru se odklápí celý, i když u  naprosté většiny předválečných strojů byl dělený, s pevnou přední částí.

Ocasní plochy jsou z balsy; stabilizátor má tuhý potah, ostatní díly jsou potaženy jen fólií. Poloviny VOP se nasouvají na dvě uhlíkové trubky o průměru 6 mm, proti vysunutí jsou jištěny vzpěrami z duralových trubiček o průměru 5 mm.

Trup je převážně z topolové překližky, namáhané přepážky v přední části jsou z  překližky letecké, horní a spodní strana trupu jsou polepeny překližkou tl. 8 mm. Příď trupu, pod níž je ukryt regulátor motoru, je laminována na pozitivní kopyto z XPS polystyrénu.

Nohy hlavního podvozku z ocelových trubek 6/1 jsou spájeny stříbrem a  odpruženy opředenou gumou o průměru 3 mm.

Prakticky veškeré vybavení Bejbinky je převzato z Cessny 182: Motor Dualsky XM5060CA-10, regulátor JETI Model Spin 77, napájení ze dvou baterií LiOn ve výsledné konfiguraci 10s3p, serva Spektrum DS821 v křídle a Hitec 645MG pro ovládání kormidel.

S Bejbinkou zatím máme pět letů. První dva byly pro jistotu s vrtulí APC 16x10E, další již s APC 14x7E, s níž má model příjemnější nižší rychlost.

Jediné, co mi zatím trochu kalí velkou radost, je skutečnost, že Bejbinka rozhodně netrpí přebytkem směrové stability, což ale prý byla vlastnost i  skutečné. To se mi ale zatím jeví spíš jako kosmetická záležitost, než jako funkční nedostatek. Jinak totiž Bejbinka létá příjemně - pokud mohu po necelé letové půlhodince soudit.

Rozpětí: 2750 mm

Váha: 8,25 kg

151024_BeBe
AirBaby_a
AirBaby_b
AirBaby_c
AirBaby_d
AirBaby_e

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.