Letecký
modelář.cz

Letecký
modelář

špejle pohybující se spořádaně vzduchem jsou fascinující
- jedno zda borové, nebo z uhlíku…

Zdeněk Liska

V druhé polovině sedmdesátých let minulého jsem s ním měl čest a potěšení spolupracovat v redakci Modelář. Nikdy nezapomenu na jeho oponentury plánků modelů snad všech kategorií a dokonce i odborností: "Hadači, a ty si opravdu myslíš, že ten nosník má být zrovna tady?"

07. 09. 2015        Celý článek

LETMOS poprvé

Pokud ještě nemáte program na sobotu 14. března, zauvažujte nad účastí na prvním LETeckoMOdelářském Symposiu, které připravuji.

16. 02. 2015        Celý článek

Antonín Tvarůžka

Potkávali jsme se na pražské Letné při lize házedel, na schůzích, na letištích. Patřil k těm, kteří pro letecké modelářství doslova a do písmene dělali první poslední - od pořádání soutěží po vedení kroužků.

23. 10. 2014        Celý článek

Sluchátko na popruhu

Sluchátko na popruhu

Při létání mě již párkrát až vystrašila paní, ukrytá ve vysílači JETI Model DC-16, když mi přes vestavěný reproduktor docela nahlas sdělovala, že uplynul nastavený čas letu. Při společném létání s větroňáři jsem si zase zapomněl v kufru sluchátko a obtěžoval jsem ostatní pípáním varia.

25. 01. 2014        Celý článek

Je letecké modelářství u nás v ohrožení?

Aktualizováno 8. 2. 2013

V těchto dnech byla publikována "Petice podporující zachování Leteckého modelářství v České republice". Nejen, že o jejím podepsání neuvažuji, ale jsem přesvědčen, že její rozšiřování může leteckému modelářství jen uškodit. Především v očích (z našeho pohledu) laické veřejnosti tím, že diletantsky sesumírovaný text nevalné jazykové úrovně obsahuje řadu zkreslených tvrzení a tudíž může být snadno zneužit proti nám.

06. 02. 2013        Celý článek

Trocha nostalgie: Retro Můra

Když jsem v roce 1953 začal navštěvovat gymnásium v Brandýse nad Labem, stavěl jsem různé volné modely (Albatros a Piper od Moučky, Orlík a Sluka od Čížka atd.). Musím se přiznat, že všechny sice létaly, ale podle mých dnešních měřítek byly trochu "upatlané" - prostě jsem to neuměl postavit pořádně a čistě. V té době si mě vzal pod dohled tehdejší reprezentant ve volných motorácích Pepík Mašek. Abych viděl, jak má takový pořádný motorák vypadat, sám mi postavil "Můru" na motor Buš 1,23, který jsem v té době vlastnil. Tento model, i když jej Pepa udělal jen s jednoduchým vzepětím do V, létal naprosto fantasticky a nakonec mi jednou v podvečer, když už termika být neměla a tudíž jsem nedal doutnák, zmizel v nedohlednu a ulétnul.

03. 06. 2012        Celý článek

Mám pojištění!

Letos mi nezbylo, než se porozhlédnout po pojištění odpovědnosti za případné škody, způsobené poletováním s modely.

23. 04. 2012        Celý článek

Víkend s luňáky

V sobotu 21. května jsem byl "kecátorovat" na 8. sletu Top Modelů v Miskovicích. Příjemně prožitý den. Modelů sice bylo o poznání méně, než v minulých létech, ale zato řada nových (a pěkných!). Když přišla řada na aparát, který - kromě krásného Kašparova Blériota - přivezl Jiří Fikejz, spustil jsem na téma "začínám se tu cítit opravdu jako na domovském letišti: už pár let Nesvačily patří do revíru párku luňáků červených. No a teď uvidíme luňáka i tady v Miskovicích - pravda, s "axíkem" v hlavě...". RC luňák letěl ještě několikrát, vždy úspěšně. Kdyby mi Petr Henčl při loučení tento můj exkurs nepřipomněl, asi bych ale tuhle záležitost úplně vypustil. Ona však měla mít pokračování:

22. 05. 2011        Celý článek

Chybí už jen stotři…

Rozhodně nejboubelatější a z mého pohledu i nejpůvodnější "péefka" mi letos dorazila ze Severní Moravy: Zdeněk Raška "dal na papír" svoje vzpomínky. Na více než stovku stránek A5 stránek vtěsnal přes šedesát roků, které zatím prožil "mezi modeláři, špejlemi a později balsou". (str. 3)

05. 03. 2011        Celý článek

Vynález ďábelský, nebo ďáblův?

Občas ve vzpomínkách zabloudím do začátků našeho elektroletu, kdy vrcholem byly modré NiCd akumulátory Varta o kapacitě zhruba 1 Ah, nabíjené speciálním kabelem přímo z autobaterie. Pochopitelně s očima na šťopkách, vlastně na hodinkách - čas byl základní veličina, kterou bylo třeba sledovat. Po tuším půlhodině byly baterie připraveny k letu. Po přistání pak bylo nutné baterii vybít, opět nejlépe autožárovkou, aby platil nacvičený čas nabíjení...

19. 02. 2011        Celý článek

Ing. Milan Hořejší, CSc.

V pátek 10. září 2010 zemřel ve věku 90 let muž, jehož jméno většina starších leteckých modelářů zná, ale málokdo z těch, které jsem oslovil, si vzpomněl, že měl štěsí potkat ho na letišti. Milan Hořejší byl totiž jedním z prvních, kteří pochopili, že cesta ke zlepšování modelů letadel vede hlavně přes poznání zákonitostí, jimiž se jejich pohyb atmosférou řídí.

13. 09. 2010        Celý článek

Tak jsem si zase postavil Sultána…
(aneb trochu historie a nostalgie snad nikoho nezabije)

Koncem sedmdesátých let minulého století byl F3A model Sultán 5 konstrukce Guentera Hoppeho prostě pojem a u nás jsem tomu trochu přispěl i tím, že se mi s ním na soutěžích F3A docela dařilo. Laminátový trup tohoto modelu mi opatřil kamarád z tehdejší NDR Hans Petzold přímo od Guentera, pak jej dostal do ruky Vašek Buriánek z Luhačovic, vyrobil formu a pak se již trupy tohoto modelu jen sypaly pro všechny zájemce o soutěžní F3A akrobacii. Model nejen v mých rukou létal opravdu dobře a vznikla i jeho zmenšená varianta pod názvem "Pierot" na motor 6,5 cm3 (autorem byl Ing. Kamínek).

23. 08. 2010        Celý článek